Read File
  • Drakotrypa.gr
    Drakotrypa.gr

Αγία Κυριακή η Νέα, η αυτάδελφος του Οσίου Διονυσίου του εκ Σκλαταίνης;

 FB_IMG_1602736279031Μια σύντομη αναφορά που υπάρχει στο βιβλίο του δάσκαλου Δημήτρη Τσιουρή για την ιστορία της Δρακότρυπας και μια επισήμανση της κ. Ελένη Μάνου στον προσωπικό μου λογαριασμό πριν λίγο καιρό αρκούσαν για να με οδηγήσουν στο σύγχρονο μέσο του διαδικτύου και να αναζητήσω
περισσότερα στοιχεία για ένα πρόσωπο που έχει πιθανότατα τις ρίζες στο χωριό μας και που οι περισσότεροι μας το αγνοούμε. Ο λόγος για την Αγία Κυριακή τη Νέα η οποία τιμάται και εορτάζεται αιώνες τώρα στην περιοχή της Ημαθίας στην Αλεξάνδρεια κοντά, στα χωριά Ποζαρίτες, Επισκοπή και κυρίως στον Λουτρό, και θεωρείται στην ντόπια παράδοση ως «αυτάδελφος» (αδελφή από ίδιους γονείς) του Αγίου Διονυσίου του εν Ολύμπω.
Στην τοπική ιστορία της Δρακότρυπας δεν υπάρχει κάποια αναφορά στο ιστορικό αυτό πρόσωπο, καθώς ο Όσιος Ευγένιος Γιαννούλης, ο συναξαριστής του Οσίου Διονυσίου, αναφέρει ότι οι γονείς του Αγίου (Νικόλαος και Θεοδώρα Καλέτση) είχαν αποκτήσει μετά από πολλή προσευχή μόνο ένα παιδί, το Δημήτριο (αργότερα Διονύσιος). Όμως πιθανόν αργότερα (κοντά στο 1510 μ.Χ.) απέκτησαν και άλλο τέκνο, μία θυγατέρα που την ονόμασαν Κυριακή.
Ωστόσο το χωριό Λουτρός Ημαθίας συνδέθηκε ήδη από τις αρχές 16ου αι. με τον βίο της Αγίας Κυριακής. Θεωρείται ως η μικρότερη αδελφή του Οσίου Διονύσιου του εν Ολύμπω. Η εκεί παράδοση αναφέρει ότι όταν έφθασε στο χωριό της Αγίας (Σκλάταινα ή Σλάτενα Καρδίτσας) η φήμη της δράσης του Διονύσιου στην περιοχή της Βέροιας, αυτή αναχώρησε, σε ηλικία 17 περίπου ετών,  για να τον συναντήσει στο Μοναστήρι του Τιμίου Προδρόμου (Σκήτη) που εγκαταβιούσε εκείνος. Εκεί η Κυριακή ασπάσθηκε το μοναχικό σχήμα, αλλά δεν μπορούσε να ζήσει κοντά στον αδελφό της, λόγω του «άβατου» - η Μονή του Οσίου στη Βέροια ήταν αμιγώς ανδρική - οπότε και κατέφυγε σε απομονωμένο ησυχαστήριο στην πεδιάδα του Αλιάκμονα κοντά στη σημερινή Μονή.
Όταν αργότερα ο αδελφός της αναχώρησε για τον Όλυμπο - για να αποφύγει να γίνει Επίσκοπος Βέροιας, όπως επιθυμούσε ο λαός - αυτή και πάλι τον ακολούθησε, αλλά κι εκεί δεν μπορούσαν να ζήσουν στο ίδιο Μοναστήρι, οπότε η Κυριακή αναχώρησε οριστικά από τον Όλυμπο, έφθασε στους Αγίους Πάντες πάνω από τα Παλατίτσια, πέρασε τον Αλιάκμονα και ξαναβρέθηκε στο παλιό της ησυχαστήριο, όπου έκτισε το κελί της στην βόρεια κοίτη του ποταμού – ο ρους του ποταμού και η μορφολογία του εδάφους ήταν διαφορετικά απ’ ότι σήμερα», εκεί που είναι ο δρόμος σήμερα από τον Παλαιό Πρόδρομο προς την Κουλούρα. Αργότερα μεταφέρθηκε πιο κάτω, εκεί που και σήμερα βρίσκεται το Μοναστήρι της Αγίας Μεγαλομάρτυρος Κυριακής, όπου και το αφιέρωσε η φέρουσα το όνομά της Αγία. Και έζησε εκεί ως το θάνατό της.
Ωστόσο από τον κάμπο, πήγαινε συχνά και τον συναντούσε στον Όλυμπο, έξω βέβαια από το Μοναστήρι, εκεί που το λένε ακόμα «Στης Κυριακούλας την Ράχη». Από το Μοναστήρι του Λουτρού, στον κάμπο της Ημαθίας, μέχρι το Μοναστήρι του Τιμίου Σταυρού στον Όλυμπο, σιγά σιγά χαράχτηκε ένα καινούργιο μονοπάτι, που δεν χορταριάζει ποτέ. Και σε όλη την διαδρομή του υπάρχουν εκκλησάκια ή προσκυνητάρια αφιερωμένα στην Αγία Κυριακή. Αν σημειωθούν σε χάρτη, όπως λέγεται, όλα τα εκκλησάκια και εικονίσματα τα αφιερωμένα στη μνήμη της Αγίας Κυριακής της Νέας από το Μοναστήρι του κάμπου μέχρι τον Όλυμπο, χαράσσεται η διαδρομή που περπατούσε η Κυριακή, ποδαρόδρομο, για να φθάσει και να συναντήσει τον Άγιο αδελφό της.
Όταν αργότερα βρέθηκε η εικόνα της σε συστάδα δένδρων και αποκαλύφθηκε η θαυματουργή δράση της, τα τρία γειτονικά χωριά Λουτρός, Ποζαρίτες (Κεφαλοχώρι) και Πρόδρομος έριζαν και διεκδικούσαν την εικόνα. Τελικά την πήραν οι Ποζαρίτες, αλλά η εικόνα επέστρεψε μόνη της στην προηγούμενη θέση. Γι’ αυτό κτίσθηκε ένα εκκλησάκι στη δασώδη περιοχή μεταξύ του χωριού Ποζαρίτες (Κεφαλοχώρι) και του χωριού Λουτρός στη θέση «Εξωκλήσι». Έτσι το 1914 από τους πρώτους Πόντιους, που έφτασαν στην περιοχή, στήθηκε ένα μικρό ναΐδριο, που χρησιμοποιήθηκε ως ερημητήριο για τη μοναχή Κασσιανή από το χωριό Βρασνά της Χαλκιδικής, στο οποίο μόνασε για τριάντα χρόνια. Το 1961 κτίστηκε και νάρθηκας και με βασιλικό διάταγμα οργανώθηκε σε Γυναικεία Κοινοβιακή Μονή.
Κατά την παράδοση η φήμη των θαυμάτων της εικόνας της ενόχλησε τον Οθωμανό Αγά της περιοχής, ο οποίος ανέθεσε σ’ έναν υπηρέτη του να την «κλέψει», για να την εξαφανίσει. Όταν όμως εκείνος την πήρε στα χέρια του, δεν μπορούσε να απομακρυνθεί, γιατί η κλεμμένη εικόνα τον έκανε να χάνει το δρόμο του μέσα στο δάσος κι έτσι αναγκάσθηκε να την αφήσει ξανά στο παρεκκλήσι.
Η Μονή αποτελεί σήμερα ένα από τα πιο σημαντικά προσκυνήματα της Ημαθίας και πανηγυρίζει στις 7 Ιουλίου κάθε έτους στη μνήμη της Αγίας Κυριακής της Μεγαλομάρτυρος με τη συρροή χιλιάδων πιστών από τις γύρω περιοχές.
Σημείωση: αποτελεί χρέος όλων μας να αναδείξουμε αυτήν την μορφή της Ορθοδοξίας που γεννήθηκε στον τόπο μας και σε συνεργασία με τις δύο Μητροπόλεις, την Θεσσαλιώτιδος και Φαναριοφερσάλων από τη μια και της Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας από την άλλη να καθιερωθεί στην εντόπια Ορθόδοξη συνείδηση μας και στο εορτολόγιο μας!
Πηγές:
*Ρουμλουκιώτικα Σημειώματα, 1980-1988, εφημ. "Λαός" Γιάννης Μοσχόπουλος σελ. 40
* Τ' Αντέτια μας, Ήθη και Έθιμα από το Ρουμλούκι, Αλεξάνδρεια 2001, Δημήτρης Πανταζόπουλος, σελ. 359-364.
*Παύλειος Λόγος, αρχιμανδρίτου Πορφυρίου Μπατσάρα.
Φωτογραφίες από το διαδίκτυο.
Αγία Κυριακή η Νέα, η αυτάδελφος του Οσίου Διονυσίου του εκ Σκλαταίνης;


Facebook Page

Αναζήτηση

Χορηγοί Ιστοσελίδας

___9
___5
___6
___8
___7

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί cookie από το Google για την παροχή των υπηρεσιών του, για την εξατομίκευση διαφημίσεων και για την ανάλυση της επισκεψιμότητας. Η Google κοινοποιεί πληροφορίες σχετικά με την από μέρους σας χρήση αυτού του ιστότοπου. Με τη χρήση αυτού του ιστότοπου, αποδέχεστε τη χρήση των cookie. Για να μάθετε περισσότερα για το τι είναι τα cookies και πως χρησιμοποιούνται δείτε εδώ: Πολιτική Απορρήτου.

Να δέχομαι cookies από αυτή τη σελίδα.

EU Cookie Directive Module Information